• Eerstvolgende nieuwe reeks

    Basis

    0 0
    dagen
    0 0
    uren
    0 0
    minuten
    0 0
    seconden

Omgaan met plankenkoorts

Hebt u wel eens zenuwen voor een optreden? Last van zwetende handen als u moet spreken voor een groep? Hartkloppingen als u solo moet spelen in het orkest? Houdt de gedachte aan de auditie u uit uw slaap?

Dan bent u zeker niet de enige.

Soms staan lichamelijke gewaarwordingen van stress, bepaalde gedachten of gevoelens van twijfel en onzekerheid in de weg om vrij te kunnen spreken, musiceren of dansen. Voldoening en plezier blijven uit. Zenuwachtigheid, traumatische ervaringen op het podium of paniekaanvallen kunnen uitgroeien tot podiumvrees en anticipatorische angst. Het onaangename gevoel dat we voor het gemak plankenkoorts zullen noemen, willen we liever kwijt. Onder muzikanten bijvoorbeeld lijkt het een taboe. Er wordt nauwelijks over gesproken en in opleidingen krijgt het fenomeen amper aandacht. Weinig mensen leren hoe te reageren als het zich voordoet.

Plankenkoorts negeren en erover zwijgen is één mogelijkheid, plankenkoorts ernstig nemen en ontdekken wat deze gevoelens ons te vertellen hebben, is een andere.

Het brengt ons bij het principe van zelfempathie. Dit principe is één van de drie processen uit het concept ‘Geweldloze communicatie’ van Marshall Rosenberg, waarbij we aandacht en erkenning geven aan onze gevoelens en behoeftes. Op momenten van stress kan het een eenvoudige en krachtige manier zijn om met plankenkoorts om te gaan.

  • De inzichten die je verwerft bij “Omgaan met plankenkoorts” helpen je geweldig bij exact wat de titel van de sessiereeks belooft: hoe ga ik om met die vervelende en onwillekeurige plankenkoorts die je beperkt in je mogelijkheden en plezier wanneer je toont aan anderen wat je kan. Je leert via een eenvoudig stappenplan hoe je focust op waarover het echt gaat op dat moment (het muziek maken en het plezier om die te mogen delen met de toehoorders) in plaats van te focussen op negatieve gedachten rond je plankenkoorts.

    Zelfs als je denkt dat je weinig plankenkoorts hebt, of de scepsis hebt dat dit niets voor jou is, toch doen: grijp zeker de kans om de individuele oefening in groep onder begeleiding van Mieke Wouters, de coach, te doen: je merkt dan zelf dat het werkt. Ook voor mannen!

    – Erik De Schutter

  • Wat ik zeer belangrijk vond, waren de woorden ‘in een veilig en sereen kader’ en ‘zonder muziek’. Die geruststelling is nodig om de concrete stap te zetten want je moet toch een serieuze drempel over.

    – Helena J.

  • Frappant en terzelfdertijd een geruststelling dat er zo’n grote opkomst was. Ook al weet je het verstandelijk dat iedereen wel ergens mee zit, het herkennen bij anderen en er over kunnen praten is echt een verlichting.

    – Lea V.B.

  • Ik pas zelfempathie elke dag toe, niet alleen bij stress of plankenkoorts maar in allerlei situaties.

    – Ann V.

  • Ik kan deze aanpak zeker aanbevelen. Je krijgt toch inzichten in het proces van plankenkoorts die je zelf nooit zal vinden.

    – Els M.